Πόσο δίκαιος είναι ο κόσμος;

Οι κοινωνίες του 21ου αιώνα είναι πολύ άνισες και η ανισότητα ολοένα αυξάνεται. Για παράδειγμα, το 2016, οι 62 πλουσιότεροι άνθρωποι στον πλανήτη κατείχαν τόσο πλούτο όσο οι μισοί φτωχοί της ανθρωπότητας. Θα αναρωτηθείτε γιατί αυτό να είναι σημαντικό; Θα χρειαστεί μόνο το 1.5% του πλούτου όλων των δισεκατομμυριούχων μαζί για να χρηματοδοτήσουν το έλλειμμα στις υπηρεσίες της υγείας και της εκπαίδευσης των φτωχότερων χωρών του κόσμου. Επομένως, υπάρχει μια στενή σύνδεση μεταξύ της τεράστιας ανισότητας και της πρόκλησης της οριστικής μείωσης της φτώχειας.

Παρατηρώντας κανείς τις ανισότητες, μπορεί να προβληματιστεί για το πόσο δίκαιες είναι οι κοινωνίες μας. Η ανισότητα είναι ένας τρόπος για να μετρήσει κανείς πόσο ισοδύναμα μοιράζει μια κοινωνία τα πράγματα, όπως τα χρήματα. Για παράδειγμα, σε μια άκρως δίκαιη κοινωνία όλοι θα πρέπει να κατέχουν το ίδιο ποσό χρημάτων, ενώ σε μια άνιση κοινωνία κάποιοι θα έχουν πολύ περισσότερα χρήματα από όσα οι άλλοι. Η ανισότητα παραμένει ακόμη ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα, το οποίο έχει χωρίσει τους οικονομολόγους.

Βέβαια, καμία κοινωνία δεν είναι άκρως δίκαιη. Ωστόσο, μεγαλώνει η ανισότητα; Και αν μεγαλώνει, σημαίνει κάτι; Είναι θετική ή αρνητική αυτή η αλλαγή για τους ανθρώπους που ζουν στη φτώχεια; Αλλά τι γίνεται και με τους πλούσιους που ζουν σε μια χώρα με οξυμένη κοινωνική ανισότητα; Είναι εύκολη και ευχάριστη η ζωή τους ή διατρέχουν κι εκείνοι κινδύνους – διαφορετικού είδους; Γιατί αλλάζει η ανισότητα; Τι δημιουργεί αυτή την αλλαγή; Είναι αναπόφευκτη η ανισότητα; Πώς μπορεί να μειωθεί;

Όλα αυτά τα ερωτήματα τέθηκαν στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και οι μαθητές μέσα από ποικίλες δραστηριότητες κριτικής σκέψης, κουίζ, συζητήσεις, εποικοδομητικές διαφωνίες, αναζητήσεις και στοχασμούς, ευαισθητοποιήθηκαν και συμφώνησαν ότι έχουν ένα βαρύ χρέος: να προσπαθήσουν να αλλάξουν τον κόσμο.

Πατώντας στους αντίστοιχους συνδέσμους, μπορείτε να δείτε τις παρουσιάσεις που ετοίμασαν οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, Ζαχαράτου Κορίνα, Λαμπίρης Νίκος, Άννα Νέτη, Βάλια Σάκκη και Μαριλένα Χρονοπούλου, καθώς και τις εικόνες – που φανερώνουν «εύγλωττα» την κοινωνική ανισότητα- τις οποίες επέλεξαν οι μαθητές:

Βιδάλης Κωνσταντίνος

Γεωργίου Ηρώ

Δελημπαλταδάκη Ιωάννα

Ζάννης Χάρης

Ζέλιου Δήμητρα

Κατσιμπέρης Διονύσης

Ντάρλα Δήμητρα

Ξαές Κατερίνα

Στεργίου Νίκα

Φούντζουλα Μαριέττα

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΑΝΝΑ ΝΕΤΗ

ΒΑΛΙΑ ΣΑΚΚΗ

ΝΙΚΟΣ ΛΑΜΠΙΡΗΣ

ΚΟΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΑΤΟΥ